Waar of niet waar: 10 brandende feiten over de zon

We weten allemaal dat de zon schadelijk is voor onze huid. Het probleem is dat we allemaal de richtlijnen omtrent zonbescherming negeren. Dus tijd om de feiten van fabels te onderscheiden!

tip
1

UVA- en UVB-straling zijn hetzelfde.

Niet waar: UVA-stralen zijn het hele jaar door aanwezig, zelfs op bewolkte dagen. Ze zijn pijnloos, maar kunnen nog steeds de diepere lagen van de huid bereiken, waardoor deze snel veroudert. UVB-stralen bereiken hun hoogtepunt rond het middaguur, maar worden geblokkeerd door bewolking. Ze stimuleren melanine waardoor de huid bruin wordt, maar veroorzaken ook verbranding en/of allergische reacties door de zon. Dus als je een zonnebrandcrème kiest, ga dan voor een product dat beschermt tegen zowel UVA- als UVB-stralen.
tip
2

Breng zonnebrandcrème aan, zelfs als je alleen gaat zwemmen

Waar: De zonnestralen kunnen een diepte van 50 cm bereiken, dus zelfs als je van plan bent om tijd in het water door te brengen, moet je zonnebrandcrème smeren. Bovendien wordt licht gereflecteerd door water, waardoor de kans op verbranding door de zon nog groter wordt!
tip
3

Het is prima om de zonnebrandcrème van vorig jaar op te maken

Niet waar: Als je een ongeopende fles zonnebrandcrème hebt (binnen de houdbaarheidsdatum), dan kun je die natuurlijk gebruiken. Breng echter geen zonnebrandcrème aan die je afgelopen zomer hebt geopend: zand, zonneschijn en/of slecht gesloten doppen hebben de formule beschadigd waardoor deze niet langer goed beschermt.
tip
4

Breng je zonnebrandcrème elke twee uur opnieuw aan

Waar: zwemmen, afdrogen, zweten, zand... Onze zonnebrandcrème wordt herhaaldelijk afgeveegd en moet om de paar uur (minimaal) opnieuw worden aangebracht. Vergeet je rug, voeten en oren niet...
tip
5

Oliën werken net zo goed als lotions

Waar: Het is de SPF die bescherming biedt, niet de textuur die je aanbrengt. Een olie met SPF 50 werkt hetzelfde als de gelijkwaardige lotion. Kies dus gerust een textuur of geur die je lekker vindt!
tip
7

De zon richt meer schade aan bij baby's en kinderen dan bij volwassenen

Niet waar: Alle onbeschermde delen van de huid worden beschadigd door de zon, ongeacht de leeftijd. Verbranding door de zon bij kinderen horen we absoluut te vermijden! Jong volwassenen moeten binnen hun fototypelimieten blijven (oftewel hun zonnekapitaal), 40-plussers moeten oppassen voor vroegtijdige huidveroudering en als we eenmaal in de 60 zijn, moeten we op onze hoede zijn voor ouderdomsvlekken. En als iets het nog erger maakt, is het de zon!
tip
8

Breng zonnebrandcrème aan, zelfs als je niet aan het zonnebaden bent

Waar: We voelen geen UVA-stralen, maar ze dringen door wolken en ramen heen om de hele dag op ons te schijnen. Dus zodra de lente is aangebroken, ruil je je gebruikelijke dagcrème in voor een vochtinbrengende crème met een SPF.
tip
9

Aftersun is alleen voor verbranding door de zon

Niet waar: naast zonnebrandcrème is aftersun een must in de zomer. Aftersuns hebben een hoog watergehalte dat de huid hydrateert en herstelt. Bovendien zitten ze boordevol kalmerende actieve bestanddelen die verbranding door de zon en de wind kalmeren. Maak je keuze uit aloë vera, bisabolol, calendula en kamille. Voor maximale hydratatie kies je voor actieve bestanddelen zoals hyaluronzuur en glycerine, die beide waterverlies voorkomen.