Optimaliseer je schoonheidsslaapje voor een stralende huid

Onze nachtelijke schoonheidstips om wakker te worden met een prachtige huid.

TIP
1

Val sneller in slaap

Een schoonheidsslaapje is een biologische behoefte. Desondanks richten we ons leven vaak in op basis van ons werk en andere plannen, in plaats van rekening te houden met de behoeften van ons lichaam. Het naar bed gaan wordt uitgesteld en we moeten toch vroeg opstaan. Onze nachten zijn dan ook vaak te kort. Tip nr. 1: Om het inslapen gemakkelijker te maken, leg je je smartphone of tablet weg en bedenk je een avondritueel. Bijvoorbeeld: drink een beker kruidenthee, lees elke avond hetzelfde aantal pagina's van een boek, doe ademhalingsoefeningen, enzovoort. Al deze handelingen sturen signalen naar de hersenen en vertellen dat het tijd is om uit te schakelen. Tip nr. 2: Loslaten is een belangrijk onderdeel van ontspannen en dus ook van het in slaap vallen. Maar om dit te doen, moeten je hersenen stoppen met werken. Bepaalde geuren (getest door het European Sleep Research Society) hebben hun kalmerende eigenschappen bewezen. Dit geldt voor lavendel, rode mandarijn, zoete sinaasappel en bergamot. Onze tweede schoonheidstip is dan ook om je kussen een paar minuten voor het slapengaan te bespuiten met een kussen nevel om een ontspannen sfeer te creëren voor een geslaagde schoonheidsslaap.
TIP
2

Optimaliseer je diepe slaap

Dit is de fase waarin het lichaam het groeihormoon produceert dat verantwoordelijk is voor het herstel van het immuunweefsel. Het is dus ook verantwoordelijk voor de opperhuid. Maar deze zogenaamde diepe slaap is slechts 15 tot 25% van je totale slaap. Tip nr. 1: eet slim. Laten we duidelijk zijn: caloriearme diëten verstoren de productie van serotonine, de neurotransmitter die het syntheseproces van melatonine op gang brengt. Dus eet tijdens het avondeten koolhydraten die de slaap en tryptofaan stimuleren. Waar vind je deze koolhydraten? In eieren, vlees en amandelen. Tip 2: stop met browsen op Instagram! Schermen activeren de waakzaamheidsneuronen en blokkeren de afscheiding van melatonine. Totale duisternis is nodig voor de ideale diepe slaap.
TIP
3

Avondroutine...

... betekent reinigen! Niet je slaapkamer. Maar je huid. Onzuiverheden, verontreinigende stoffen en vrije radicalen die zich overdag ophopen, veranderen nachtelijke processen. Het heeft geen zin om een huidproduct aan te brengen als je huid niet perfect make-upvrij en schoon is. ...dit betekent hydrateren! Wanneer de huid zijn cellen vernieuwt, is het niet in een staat van verdediging. De huidbarrière wordt daardoor beter doorlaatbaar en de huid verliest sneller water. Compenseer deze verdamping door een nachtcrème aan te brengen die veel hyaluronzuur bevat. Dit vormt een beschermende laag tegen uitdroging en maakt de huid voller.