Anti-veroudering: de natuurlijke aanpak met antioxidanten!

Antioxidanten zijn DE nutritionele superhelden tegen veroudering. En je hoeft er niet eens voor naar de plaatselijke apotheek: je vindt ze gewoon op je bord.

TIP
1

Het geheim van anti-veroudering?

Antioxidanten zijn de allergrootste vijand van vrije radicalen. Vrije radicalen zijn moleculen die van nature door het lichaam worden aangemaakt, maar het aantal vrije radicalen stijgt door externe factoren zoals vervuiling, tabak of UV-straling, waardoor zogeheten oxidatieve stress ontstaat. In het geval van oxidatieve stress werken de lichaamscellen niet goed. Er ontstaat dan een teveel aan vrije radicalen en dit leidt tot vroegtijdige veroudering van de huid of zelfs tot de ontwikkeling van bepaalde ziekten. De rol van antioxidanten is om cellen te beschermen tegen vrije radicalen. Vitaminen, provitaminen, sporenelementen, micronutriënten en polyfenolen zijn allemaal antioxidanten, die zowel in voedingsmiddelen als door het lichaam zelf worden aangemaakt.
TIP
2

Antioxidanten op je bord

Antioxidanten zitten in een aantal voedingsmiddelen die we dagelijks consumeren. Maar de kwaliteit van de antioxidanten die in verschillende voedingsmiddelen worden aangetroffen varieert. Dit is afhankelijk van hoe vers de voedingsmiddelen zijn en hoe ze worden bewaard. Het is dus van belang om zoveel mogelijk verse en onbewerkte producten eten. Om voldoende vitamine A binnen te krijgen, moeten we eieren en zuivelproducten eten. Vitamine E halen we uit plantaardige oliën, pinda's, broccoli, spinazie en avocado. En voor vitamine C eten we citrusvruchten. Ook hebben we carotenoïden nodig. Deze komen voor in wortels, paprika's, tomaten, meloen, abrikozen, boerenkool, erwten, courgettes en sla. Qua drankjes bevatten koffie, chocolade (hoera!), thee en rode wijn (dubbele hoera!) gunstige polyfenolen.
TIP
3

Uitblinkers in antioxidanten

Goji-bessen staan bovenaan de lijst van 100% natuurlijke antioxidanten. Zo zijn er nog tal van andere voedzame superfoods, waaronder kruiden en specerijen zoals oregano, kurkuma en kruidnagel. Een handje gedroogde oregano voorziet je van bijna je hele aanbevolen dagelijkse hoeveelheid antioxidanten! Andere voedingsmiddelen die rijk zijn aan antioxidanten zijn zwarte frambozen, artisjokken en rode kool. Pas maar op, vrije radicalen!