Houd je lange haren lang: 7 geheimen om je haren te sparen

Je bent er met veel geduld in geslaagd om je haren te laten groeien – lang te laten groeien. Misschien komen je lokken ondertussen zelfs al tot halverwege je rug.

1. Kam je haren mee met de groeirichting Simpel, maar oh zo effectief. Je haren worden misschien niet langer door ze meer te borstelen, maar wel door ze op de juiste manier te borstelen. Door je haren mee met de groeirichting te borstelen, wordt je haar als het ware verlucht: je verwijdert er stofdeeltjes mee, maar ook andere onzuiverheden en residu van stylingproducten. En het heeft uiteraard ook een voordelig effect op de microcirculatie van je hoofdhuid. Integreer daarom de volgende borstelrituelen in je routine: ’s ochtends borstel je je haren van boven naar beneden – maar je start met je puntjes en werkt zo geleidelijk naar boven om je haar zachtjes te ontwarren zonder het te beschadigen. ’s Avonds borstel je je haren eerst naar voor en vervolgens naar achter. Zo ‘reinig’ je je haar en stimuleer je je hoofdhuid: de natuurlijke oliën worden zo beter verdeeld over je haar om je lokken beter beschermd en gevoed._x000b_ 2. Varieër je verzorging Eerlijk is eerlijk: zelf heb je ook zo nu en dan al eens een slecht humeur. Hetzelfde geldt voor je haar, of toch min of meer. De staat van je haarvezels is namelijk sterk afhankelijk van het weer, je kapsel, je styling-gewoontes alsook je zorg ervoor: uitgedroogd haar zal niet meer droog zijn nadat je het enkele weken op de juiste manier hebt verzorgd. Daarom raden we aan om je haarverzorging te kiezen in functie van de staat van je haar. Super uitgedroogd haar? Gebruik dan wekelijks een intens voedend masker zoals het Elsève Dream Long Steam Mask. Kapotte puntjes? Probeer dan uit hetzelfde gamma de Elsève No Haircut Cream met plantaardige keratine: een lichtgewicht oplossing om gespleten haarpuntjes te verzegelen en te beschermen.

Houd je lange haren lang: 7 geheimen om je haren te sparen

3. Onderschat het uitspoelen niet Een goede uitspoelbeurt vraagt tijd: minstens drie minuten, en als je dikke haren of veel haren hebt, dan mag je er gerust vijf minuten voor nemen. Begin met warm water (hoe warmer het water, hoe gevoeliger je hoofdhuid is) alvorens geleidelijk aan over te schakelen op koud water. Het koude water doet je haarschubben mooi sluiten én je haar glanzen._x000b_ 4. De gouden regel ban ontknopen Lang haar staat helaas vaak ook synoniem voor knopen. Om te vermijden dat je haren afbreken, kam je je haren best niet als ze nat zijn. Je mag ze wel kammen als ze nat zijn én er conditioner in je haren zit, maar gebruik ook dan een kam met ver uit elkaar staande tanden of zelfs gewoon je vingers. Zodra je haren zijn uitgespoeld, zijn je haarvezels opgezwollen door het vocht en dus extra kwetsbaar. Knopen uit je droge haren krijgen? Gebruik eerst enkel je vingers om de ergste knopen te ontwarren en vervolgens een borstel met natuurlijke haren voor de finishing touch.

UVB, responsible for tanning

5. Verwen je puntjes Deel je haar even op in drie delen: boven, midden en onder. Het middelste en onderste deel van je haren zijn het meest geoxideerd. Reken het gerust even uit: met een gemiddelde haargroei van een centimeter per maand, is deze zone mogelijk blootgesteld aan een brushing, styling- en/of kleurperiode van gemiddeld twee jaar! Daar komt ook nog eens bij dat deze delen het meest in contact komen met je kleding, wat dan weer voor wrijving zorgt. Daarom is het aangewezen om deze delen in het bijzonder regelmatig te beschermen en voeden met een speciale leave-in verzorging in de vorm van een licht serum of dito crème. Twijfel er niet aan om door de dag wat touch-ups aan te brengen._x000b_ 6. Zet je haar op dieet _x000b_Om lang haar zo gezond mogelijk te houden, is wat je eet essentieel. Voorzie je haar van de nodige voedingsmiddelen die je terugvindt in je voeding: aminozuren, vitamine B5 en lipiden. De beste boosters? Ga voor avocado, granen, linzen, quinoa, eieren, zeevruchten, vette vis, gezonde oliën en noten. Een makkelijke bonus: besprenkel je salade met wat biergistschilfers, rijk aan vitamine B en een kleine smaakbom.